ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΤο τρόφιμο που πρέπει να κόψετε "μαχαίρι" για να βελτιώσετε τη μνήμη...

Το τρόφιμο που πρέπει να κόψετε “μαχαίρι” για να βελτιώσετε τη μνήμη σας σύμφωνα με νέα μελέτη

4 λεπτά ανάγνωσης

Οι ερευνητές αποκαλύπτουν τα τρόφιμα που επηρεάζουν αρνητικά τη μνήμη και τονίζουν πως η κατάσταση μπορεί να αναστραφεί εάν τα κόψετε “μαχαίρι”

Η διατροφή μας δεν επηρεάζει μόνο το σώμα αλλά και τον εγκέφαλο. Νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο Chiba της Ιαπωνίας αποκαλύπτει ότι μια διατροφική συνήθεια, ιδιαίτερα διαδεδομένη στον σύγχρονο τρόπο ζωής, μπορεί να αποδυναμώσει σημαντικά τη μνήμη και να αυξήσει τον κίνδυνο γνωστικών διαταραχών. Οι επιστήμονες εντόπισαν ότι οι επιπτώσεις της ξεκινούν νωρίς, προκαλώντας βλάβες που θυμίζουν εκείνες που παρατηρούνται σε νευροεκφυλιστικές ασθένειες όπως η νόσος Αλτσχάιμερ. Όμως σύμφωνα με τη μελέτη εάν κόψετε “μαχαίρι” αυτά τα φαγητά η μνήμη σας μπορεί να επανέλθει στα προηγούμενο επίπεδα απόδοσης.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ελληνική εταιρεία εμπλέκεται στη διανομή δημοφιλούς καραμέλας με ακραίες ποσότητες χρωστικών ουσιών

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Δημοφιλείς ηλεκτρικές σκούπες που πωλούνται και στην Ελλάδα ενέχουν κίνδυνο πυρκαγιάς – Πώς θα τις αναγνωρίσετε

- Advertisement -
Εγγραφείτε στα FEA 2025 και ελάτε να γράψουμε μαζί μία ιστορία που αξίζει να ειπωθεί

Στο στόχαστρο μπαίνουν τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά – όπως τηγανητά, επεξεργασμένα κρέατα (π.χ. λουκάνικα, μπέικον), γλυκά και fast food. Όταν καταναλώνονται σε μεγάλες ποσότητες, δεν επιβαρύνουν μόνο το βάρος και την καρδιά, αλλά επηρεάζουν και την ίδια τη λειτουργία της μνήμης, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Φριτέζες αέρα: Δοκιμή σε 53 μοντέλα από δημοφιλείς μάρκες – Ποιες ξεχώρισαν

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ευρωπαϊκός συναγερμός για τα ψάρια μεγάλης εταιρείας που οδήγησαν στο νοσοκομείο 5 ανθρώπους

Για τις ανάγκες της μελέτης, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό PLOS Genetics στις 18 Αυγούστου 2025, χρησιμοποιήθηκε η μύγα Δροσόφιλα ως πειραματόζωο, δεδομένης της ευκολίας γενετικού χειρισμού, της σύντομης διάρκειας ζωής, των διατηρημένων μεταβολικών και νευρωνικών οδών με τα θηλαστικά και των καλά επικυρωμένων αξιολογήσεων μνήμης. Μέσα σε μόλις επτά ημέρες, η δίαιτα με υψηλά λιπαρά οδήγησε σε αύξηση γλυκόζης και τριακυλογλυκερόλης (TAG), ενώ ταυτόχρονα μείωσε την ικανότητα συγκράτησης ενδιάμεσων και μακροπρόθεσμων αναμνήσεων.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σαρωτική επιδημία σαλμονέλας από αυγά μεγάλων σουπερμάρκετ – Δεκάδες κρούσματα

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τα μακαρόνια με κιμά… αλλιώς: Νέα επιστημονική μελέτη δείχνει τον τρόπο για βελτίωση της θρεπτικής αξίας

Οι ερευνητές συνδέουν το φαινόμενο με δυσλειτουργία της αυτοφαγίας, της φυσικής διαδικασίας κυτταρικής «ανακύκλωσης» που προστατεύει τα νευρικά κύτταρα. Όταν αυτή απορυθμίζεται, τα κύτταρα γίνονται πιο ευάλωτα, με αποτέλεσμα απώλεια μνήμης και γνωστική παρακμή.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ντομάτες και πιπεριές με υπερβάσεις φυτοφαρμάκων έως και 830% – Για σοβαρό κίνδυνο προειδοποιεί το RASFF

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μολυσμένο γάλα περιέχει ουσία που βλάπτει το ήπαρ και προκαλεί γαστρεντερικά προβλήματα – Επείγουσα ανάκληση

Το θετικό είναι ότι η βλάβη αυτή δεν είναι οριστική. Παρεμβάσεις όπως η άσκηση, η διαλειμματική νηστεία ή ουσίες που ενισχύουν την αυτοφαγία φάνηκε να αντιστρέφουν τις συνέπειες, αποκαθιστώντας μέρος της μνήμης. Η επικεφαλής της έρευνας, Δρ. Ayako Tonoki, επισημαίνει: «Η γνωστική εξασθένηση που προκαλείται από μια διατροφή πλούσια σε λιπαρά δεν είναι μη αναστρέψιμη. Με τις σωστές παρεμβάσεις μπορούμε να προστατεύσουμε τον εγκέφαλο και να βελτιώσουμε τη μνήμη»

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση https://journals.plos.org/plosgenetics/article?id=10.1371/journal.pgen.1011818

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Είναι ασφαλές να ρίχνουμε χλωρίνη στο πλυντήριο πιάτων;

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μείωση νιτρικών και νιτρωδών: Τι αλλάζει στα αλλαντικά από 9 Οκτωβρίου με τον νέο Κανονισμός της ΕΕ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | 3.000 ευρώ πρόστιμο σε κρεοπωλείο στη Θεσσαλονίκη

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Βρέθηκε E. coli και Listeria σε δείγματα γαντιών για τον χειρισμό τροφίμων. Τελικά προστατεύουν ή γίνονται φορείς μόλυνσης;

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλούνται 3 μάρκες κέτσαπ λόγω μικροβιακής μόλυνσης – Τα σημάδια που υποδεικνύουν πιθανό πρόβλημα στη σάλτσα

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Βαριά πρόστιμα σε εργαστήρια για κρυφή έρευνα σε επικίνδυνα παθογόνα δίπλα σε αρτοποιείο και γυμναστήριο

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Λουκάνικα από ελληνικά σούπερ μάρκετ: Επικίνδυνα βακτήρια επιβιώνουν και μετά το μαγείρεμα – Ευρήματα πειράματος του Γεωπονικού Πανεπιστημίου

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Καπνιστά ψάρια: Ποιο είδος εμφανίζει υψηλότερη μόλυνση σύμφωνα με εργαστηριακό έλεγχο

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τα συμπτώματα που θυμίζουν γρίπη… αλλά είναι τροφική δηλητηρίαση

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σοβαρός κίνδυνος έκρηξης σε φιάλες δημοφιλούς κρασιού – Σπάνε ακόμη και σφραγισμένες!

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τσάι: Πόση ώρα πρέπει να παραμένει το φακελάκι στο ζεστό νερό; 

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.

Οι επιστήμονες αποφάσισαν: Αυτό είναι το πιο θρεπτικό λαχανικό στον κόσμο

Επιστήμονες του CDC κατέταξαν 41 φρούτα και λαχανικά με βάση την πυκνότητα θρεπτικών συστατικών. Μόνο ένα πήρε βαθμολογία 100